Infrastruktura Podziemna Miast 2014

Dostępność: artykuł darmowy
Cena: 0,00 zł 0.00
Cena netto: 0,00 zł
ilość egz.
dodaj do przechowalni

Opis

W dniach 22-23 października 2014 r. we Wrocławiu odbyła się XII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna „Infrastruktura Podziemna Miast 2014”. Tegoroczna jubileuszowa edycja została zorganizowana przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Technologii Bezwykopowych (PSTB) oraz z Podkomitetem Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki – członkiem ITA-AITES (International Tunnelling and Underground Space Association). Instytucjonalnymi patronami konferencji byli ITA-AITES, EFUC (European Forum on Underground Construction), Prezydent Wrocławia oraz Rektor Politechniki Wrocławskiej.

Infrastruktura Podziemna Miast 2014

W skład komitetu honorowego weszli: Soren Degn Eskesen, Prezydent ITA-AITES (Dania); Rolf Bielecki, Prezydent EFUC (Niemcy); Rafał Dutkiewicz, Prezydent Wrocławia; prof. Tadeusz Więckowski, Rektor Politechniki Wrocławskiej. Konferencji przewodniczył konferencji prof. Cezary Madryas, Prorektor Politechniki Wrocławskiej.

Celem konferencji było stworzenie forum dla wymiany doświadczeń i wywołanie dyskusji na tematy związane z budową tuneli komunikacyjnych, z budową i rehabilitacją techniczną elementów infrastruktury podziemnej miast z uwzględnieniem badań geotechnicznych oraz planowania urbanistycznego. Ważnym i aktualnym tematem była także analiza możliwości wykorzystania przestrzeni podziemnej przy planowaniu i modernizacji miast. Tematyka konferencji była szczególnie istotna wobec konieczności dostosowania podziemnej infrastruktury miast do standardów wynikających ze współczesnych wymogów cywilizacyjnych, z uwzględnieniem wpływu tych budowli na środowisko przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju.

Uczestnicy konferencji reprezentowali szerokie grono naukowców, inwestorów oraz projektantów i wykonawców. Warto zauważyć, że uczestnikami konferencji była także duża grupa studentów. Uwzględnienie różnych punktów widzenia pozwoliło na wyciągnięcie inspirujących wniosków.

Obrady konferencji odbywały się na auli w Gmachu Głównym Politechniki Wrocławskiej. Referaty były wygłaszane w języku polskim lub angielskim i były tłumaczone symultanicznie.

Konferencji towarzyszyła wystawa, na której firmy wykonawcze, projektowe oraz handlowe przedstawiły swojej oferty zarówno uczestnikom konferencji jak i studentom Politechniki. Konferencję otworzył prof. Cezary Madryas, który przywitał zaproszonych gości i uczestników obrad. Następnie głos zabrał Prorektor PWr prof. Eugeniusz Rusiński, który nawiązując do obchodzonego właśnie jubileuszu 70-lecia Uczelni przedstawił jej historię, osiągnięcia i plany rozwojowe. Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz omówił problemy związane z infrastrukturą podziemną na terenie Wrocławia, z uwzględnieniem planów budowy metra.

Infrastruktura Podziemna Miast 2014

Sesję inauguracyjną rozpoczął Søren Degn Eskesen, Prezydent ITA-AITES, przedstawiając strukturę stowarzyszenia, jego cele i plany działania. Przedstawił on bardzo interesującą prezentację obrazującą miastotwórczy wpływ budowy metra na przykładzie projektu zrealizowanego w Kopenhadze. Drugim prelegentem był Han Admiraal – przewodniczący komitetu ds. wykorzystania przestrzeni podziemnej – ITACUS–ITA. Krótko przedstawił on podstawowe cele komitetu oraz zaprosił uczestników konferencji na specjalne spotkanie – konserwatorium, które zostało zaplanowane na drugi dzień konferencji jako wydarzenie towarzyszące.

Pierwszy dzień tegorocznego spotkania poświęcony był zagadnieniom dotyczącym budowy tuneli, a w drugim dniu przedstawiono prezentacje na temat rożnych zagadnień związanych z szeroko rozumianą infrastrukturą podziemną miast.

Temat tuneli był bardzo oczekiwany z uwagi na aktualnie realizowane w Polsce projekty. Problemy związane z budową drugiej nitki metra w Warszawie szczegółowo przedstawił prezes spółki Warszawskie Metro – Jerzy Lejk oraz prof. Anna Siemińska Lewandowska z Politechniki Warszawskiej. Bardzo interesująca dla uczestników konferencji była relacja Iwony Żygowskiej, Prezes Spółki Inwestycje Gdańskie Komunalne, z przebiegu budowy dwóch równoległych odcinków tunelu samochodowego po Martwą Wisłą w Gdańsku.

Podczas konferencji musiał się pojawić temat koncepcji metra we Wrocławiu, nad którą pracuje powołany przez Prezydenta Wrocławia zespół specjalistów. Prezentacje dotyczące wyników prowadzonych badań studialnych przedstawili dr Marek Żabiński z Wydziału Rozwoju UM Wrocławia oraz prof. Andrzej Żelaźniewicz z Wrocławskiego oddziału PAN.

Najnowsze rozwiązania w technologiach budowy tuneli metodą tarczową przedstawiciel niemieckiego koncernu Herrenknecht AG – dr Gerhard Wehrmeyer.

W drugim dniu konferencji przedstawiono prezentacje dotyczące realizacji, eksploatacji i oceny stanu technicznego obiektów infrastruktury podziemnej miast. Jak wspomniano, drugiego dnia odbyła się specjalna sesja dotycząca zagospodarowania przestrzeni podziemnej, zorganizowana przez komitet ITACUS–ITA. Sesje takie organizowane są w różnych krajach całego świata. W Polsce po raz pierwszy. Uczestnikami spotkania w większości byli studenci Wydziału Budownictwa. Jest to bardzo istotne, gdyż wiele potencjalnych rozwiązań to sprawa przyszłości kiedyś będą oni w takich projektach uczestniczyć. Pokazywane filmy i prezentacje uświadomiły im, że
rozwiązania wielu problemów urbanistycznych i komunikacyjnych w dużych aglomeracjach miejskich należy szukać pod ziemią. Dyskusja była bardzo ożywiona i fakt, mimo, że seminarium było prowadzone w języku angielskim.

Podsumowując, podczas konferencji w sześciu sesjach przedstawiono 21 referatów. Wystąpieniom naukowym towarzyszyło 11 prezentacji specjalistycznych firm. Materiały konferencyjne zawierają 32 recenzowane referaty. W obradach konferencji wzięło udział ponad 200 uczestników, w tym, na zaproszenie przewodniczącego komitetu organizacyjnego i za zgodą dziekana, około 50 studentów Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego PWr.

W kuluarowych dyskusjach zwracano uwagę na potrzebę organizowania tego typu spotkań. Uznano, że trzyletni odstęp pomiędzy kolejnymi edycjami konferencji „Infrastruktura podziemna miast” daje wystarczająco dużo czasu na przygotowanie referatów zawierających elementy nowości zarówno z tematach teoretycznych jak i praktycznych.

Obecnie realizowanych jest wiele inwestycji z dziedziny infrastruktury podziemnej miast dzięki napływowi dużych środków unijnych. Dzięki wspieraniu przez UE inwestycji związanych z ochroną środowiska, ta dziedzina budownictwa będzie się nadal rozwijała i będzie najmniej wrażliwa na skutki światowej recesji. W najbliższych latach będzie się dużo inwestować w infrastrukturę podziemną miast, co jest dobrą wiadomością dla wielu polskich firm.

Dzięki głównemu sponsorowi możliwe było wydanie materiałów konferencyjnych w postaci monografii w prestiżowym wydawnictwie naukowym o zasięgu światowym. Zaangażowanie się sponsorów pozwoliło także na zorganizowanie uroczystej kolacji koleżeńskiej w reprezentacyjnej Sali Wielkiej Wrocławskiego Ratusza.

Jako organizatorzy mamy nadzieję, że następna edycja konferencji „Infrastruktura podziemna miast 2017”, odbędzie się również na naszej uczelni i będzie miała jeszcze większy zasięg.

Dane techniczne

autor Andrzej Kolonko (Politechnika Wrocławska, Instytut Inżynierii Lądowej)
źródło Forum Eksploatatora 1/2015

Produkty powiązane

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl